Tisdag och kräftkok

publicerat i Foto/Bild;

Ikväll ska jag koka upp en lag till Kräftor som jag köpt frysta, (alltså insjökräftor).
Jag har fått vårat supergoa recept som vi alltid använde förr när vi kunde fiska själva i Ovansjö.
Snacka om att man saknar det. Det är bland det roligaste som finns, man börjar 4 på eftermiddagen och håller på hela natten. Lägger ut burar fiskar med handhåvar och på natten kunde man till och med plocka dom för hand. Så gott om kräftor fanns det då. Oftast var vi ett gäng på 10-15 stycken som fiskade under två kvällar i Augusti.
Morgonen efter fiskandet kokade pappa kräftorna och detta tog oftast hela dagen. På kvällen hade vi kräftskiva och jag kan säga att det finns inga skaldjur som går upp emot våra insjökräftor från Ljungan...
För ca 15 år sedan dog alla kräftor i kräftpest.. Så fruktansvärt tråkigt då det va den ovanligaste sorten utav alla kräftor nämligen flodkräftan.
Sedan dess har vi alltså inte fiskat, men idag tänkte jag att jag skulle koka frysta kräftor och lägga i vår egna lag över natten så får vi ha kräftkalas imorgon.

Receptet lyder enligt följande:

2 tjog kräftor (40st)
4L vatten
1dl grovsalt
2 sockerbitar
1 flaska mörkt öl
Massa krondill
(dillen kan man inte få för mycket av, viktigt dock att det är just krondill)



Kommentera inlägget här :