Skön dag!

publicerat i Foto/Bild;
Igår åkte jag ner till Ovansjö och hem till Mamma Pappa Nisse och Melwin som redan varit där i en vecka.
Underbart skönt att äntligen få lite ledigt från jobb och husrenovering. Förresten så målade jag klart huset hemma igår innan jag stack. Det blev jättefint. Bild kommer här =)

Tog bilden med "Ifånen" så det är ju inte toppkvalitet direkt..

Idag har jag och Melle badat i forsen. Helt underbart skönt, säkert 19 kanske 20 grader i vattnet.
Vi har kört fyrhjuling, eller rättare sagt så har Melle gjort det och jag har legat i hängmattan och tittat på ;).
Till middag lagade jag grekiska fetaostbiffar som är så himlans gott. Åt det första gången hemma hos Pa och Pan och har sedan dess lagat det mellan varven. Har inte kvar grundreceptet men ett liknande recept som jag använde idag kommer här.


Grekiska biffar med fetaost

För 4-6 biffar personer.

Goda köttfärsbiffar med smak av Grekland.

Källa: Egentagen bild
Uppladdad av: tezzie
 

Ingredienser

500 gram nötfärs, (funkar minst lika bra med lammfärs om man hellre gillar det)
1 knippe färsk persilja, (jag bytte ut detta mot färsk timjan)
150 gram fetaost
2 vitlöksklyftor
Salt
Svartpeppar
1 ägg

Gör så här

Finhacka persiljan och riv vitlöken.
Blanda alla ingredienserna till biffar i en stor skål (ej fetan)!
Forma till lagom stora biffar, tryck en grop med tummen och lägg dit en bit fetaost baka sedan in den i biffen och stek i stekpanna så de får fin färg på bägge sidorna. Efterstek i ugn i ca 225 grader på ugnfast fat ca 15-20 min, eller tills de är helt genomstekta!

Servera med en god sallad och hemgjord tzatziki

Jag grillade biffarna ute på grillen istället och det blev supergott!,
Sedan hade jag köpt kärnfria Dadlar som jag rullade in i Bacon och grillade, (fick detta hemma hos Cissi i veckan, supergott!)
Sallad med tomat, rödlök, jordgubbar, rädisor, salladsblad, äpple och gurka. Till det en vinegrette.

Hemmagjord Tsatsiki och grillad Halloumi ost samt en potatiscremé på färskpotatis som jag mosade och blandade med färsk dill, Charlottenlök, citronsaft salt och peppar. Mums..
Till efterrätt skulle det bli Äpplepaj med vaniljsås, men så hade mamma slut på mjölet. Ja här bakas det inte varje dag som ni förstår!!.. Får bli imorgon istället när jag har handlat.
Hej Hopp!!

Kommentera inlägget här :