Snart är det val..

publicerat i Foto/Bild;
Då var det bara 9 dagar kvar till Valet.
Såg igår en partiledardebatt på tv, och jag kan inte hjälpa det men gud så frustrerad jag blir.. Kanske inte så mycket över själva debatten utan mer över att det verkar vara en ganska stor del av befolkningen som röstar efter gammal vana. Man har helt enkelt vuxit upp med föräldrar som röstat på ett speciellt parti eller block och sedan själv röstat på samma utan att kanske egentligen knappt veta vad partiet i fråga egentligen står för i denna nutid. Tiderna förändras och det som kanske var en självklarhet på 40-50 talet är inte detsamma nu.. Det kan få mig rejält irriterad..
Programmet igår hade bjudit in en privatperson som stod i valet och kvalet och inte visste vad han skulle rösta på. Hans stora fasa var att fastighetsskatten samt bensinskatten skulle öka. I alla år hade han röstat på Socialdemokraterna men nu var han inte längre säker.
Efter att en Moderat samt en Socialdemokrat hade fått var sin minut att försöka övertyga mannen om varför han skulle rösta på deras respektive parti så skulle han själv välja vilken argumentation han tyckte va bäst.
I mina öron så va det ju ett ganska självklart val om han nu tyckte att dessa frågor var dom viktigaste. Men istället för att bryta sitt invanda mönster och välja det parti som egentligen kanske hade passat honom bäst, så säger han.. Ja, jag ska iallafall rösta på Socialdemokraterna som jag alltid gjort.. Trotts att i talet så står socialdemokraten och säger att både fastighetsskatten samt bensinskatten antagligen kommer att gå upp..
Men helt ärligt hur många hästar har man hemma då..?

Senare var det dax för Fredrik och Mona att debattera, och jag kan inte hjälpa det men jag har verkligen svårt att ta till mig vad Mona säger.. Försöker sätta mig själv i alla möjliga livssituationer i sinnet men kan inte någonstans se att det skulle gynna mig oavsett vilken situation jag skulle leva i, att rösta på hennes parti. Det enda hon får fram är ett evigt klagande på moderaternas skatte och arbetspolitik. Men tro sjutton att det är detta som är viktigast i ett fungerande samhälle. Droppen är ju ändå när hon säger att moderaterna är ett rikemansparti som bara är till för dom rika.
Jag är moderat och en hårt arbetande småföretagare som sliter för att få det att gå ihop varje månad. Det har fasiken inte varit enkelt att på deras grunder och lagar driva ett lönsamt företag med framtidstro.. Här har man inte kunnat gå hem på fredags eftermiddagen och vara ledig utan man har alltid alltid med sig jobbet hem.
Jag har nog dessutom tjänat sämre än dom flesta andra,. Det är först på dom senaste två åren som man har fått en ljusare framtidstro och kännt att det kanske ändå är det här man vill syssla med.. Detta tack vare en regering som ser framtiden an och inte lever kvar i en tid som längre inte existerar.
Vi lever nu i ett fritt och fungerande samhälle och jag hoppas verkligen det får fortsätta så..

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

puss

2:a kommentar, skriven , av Andreas Fredriksson:

Hej helen . jag e socce:)

3:e kommentar, skriven , av Helene:

Ja, men det är ju underbart att man kan välja och rösta på precis vad man vill eller hur?

Kommentera inlägget här :