Sliten och trött..

publicerat i Foto/Bild;
Kanske är lite väl tråkig just nu, men jag känner mig rejält sliten och trött.. Antar att det har en del att göra med mina två valpkullar hemma och ja, jag vet att allt kretsar kring hundarna just nu, men det kan ju inte hjälpas.., jag oroar mig dessutom för Teuqila som inte är helt bra. Hon verkar ha åkt på någon typ av infektion med svullna körtlar, lite småfeber och variga ögon. Det började i Lördags då hon på kvällen hade 38,5 (hennes normaltemp ligger runt 37,3) började flämta och verkade orolig..
Min första tanke var ju självklart att hon höll på att få Eklampsi (kalkbrist). Så jag slängde mig i bilen och åkte dom 10 milen in till Östersund för att kolla upp detta. Veterinären tog kalk prov och tyckte det var bra att jag hade åkt in trotts att det var kl ett på natten en allahelgonanatt. Under tiden vi väntade på provsvaret så gav dom henne en låg dos kalk i blodet för säkerhets skull. För får en hund eklampsi så kan det gå riktigt fort och i värsta fall om man inte får hjälp i tid så dör tiken. När svaret väl kom så visade det inte alls på kalkbrist. Snarare tvärt om så låg hon bra till på skalan som skulle ligga mellan 1,5 och 3 för att vara normalt. Hon hade 2,7.
Vi fick åka hem igen och väl hemma så hade febern gått ner litegrann och hon verkade lugnare. Konstigt ändå tyckte jag och började fundera på vad det kunde ha varit.
I morse när jag vaknade så hade hon så geggiga ögon så hon knappt kunde titta stackarn och tempen låg omkring 38,0 så ingen direkt feber heller. Men jag ringde vår veterinär här i Åre och fick komma dit nu i eftermiddags och hon tittade på henne och skrev ut ögonsalva men ville inte skriva ut någon antibiotika eftersom Teuqila fortfarande diar valparna. Nu blir jag ju självklart orolig att valparna också ska åka på något, förstår inte varför man inte kan få behandling dirket för henne, valparna är ju ändå 4 veckor nu.
Istället har kalaset sen i lördags kostat mig runt 3000kr och då är hon ändå inte bra.. Blir så trött.
Nej, det blir väl till att vänta och se om det går över av sig själv och be till gudarna att inte valparna blir smittade, men än så länge är dom pigga och nöjda vilket känns skönt.
Själv är jag desto mindre pigg och känner mig sliten.. Men det blir nog bättre snart.
Behöver dessutom fixa mitt slitna hår som varken varit klippt eller slingat på typ 6 månader. Fast det får vänta för nu gick alla extra slantar till veterinären, men vad gör man inte för sina fyrbenta älsklingar..

Ingen glad jag idag.. Men tur att jag har ett så glatt mobilskal då ;) Alltid något..

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Linda:

Oj fy då!! Krya på hälsningar till er alla

Kommentera inlägget här :