Vad va det jag sa??

publicerat i Foto/Bild;

Angående den här människan som beställt en barnvagn hos oss med rabattkoden för kläder, så kom det precis som jag misstänkte ett mejl ifrån Konsument rådgivaren igår, läs följande:

"Hej!

Lotta Andersson har varit i kontakt med mig angående barnvagnen hon hade beställt från er. Hon hade en rabattkod som hon använde vid sitt köp.  Köpet samt betalningen genomfördes och bekräftades.  Efteråt fick hon veta att rabattkoden inte gällde vagnar utan bara kläder. Jag har kontaktat konsumentverkets jurister och rådfrågat dem i ärendet. 

Enligt dem är det så att om köpet har gått igenom och betalning har skett så kan inte ni  makulera köpet i efterhand.

När avtalet väl är ingånget så gäller det på de premisser som förelåg vid tidpunkten för avtalsslutandet. Att ni i efterhand upptäcker att rabattkupongen inte gällde barnvagnen,  gör inte att ni kan upphäva det redan ingångna avtalet.  Konsumentverket tycker att  ni bör leverera vagnen i  enlighet med avtalet och skulle ni vägra bör konsumenten vända sig till ARN.

Enligt Lotta Andersson har vagnen väldigt lång leveranstid (14 veckor.)  Är det möjligt att leverera vagnen lite snabbare för att tillfredsställa hennes önskemål och för att hon inte fick rätt information från början.

Hoppas ni kan svara mig så fort som möjligt, senast torsdag 18 juni."


Med vänliga hälsningar:

Siv Börjesson                                                        
 konsumentrådgivare               

Jag svarade henne så här:                  

 

"Hej,


Jag anser det mycket tråkigt att Lotta med avsikt startat hela den här processen.

Till att börja med så har beställningen som hon gjorde på vår webshop aldrig gått igenom då köpet ej bekräftas förrän vi personligen debiterar kundens kort i betalningssystemet Dibs. Det står även i våra leverans och betalningsvillkor på hemsidan förljande : "Vi reserverar oss för fel på datasystem utanför vår kontroll. Alla ordrar och betalningar bekräftas av oss på My Baby personligen eller via mail. Ordrar med Rabattkoder och dylikt gäller för den person som har fått ett personligt utskick och gäller endast de/dem varugrupper som skrivits i separat utskick och blivit bekräftade av oss personligen på My Baby. För beställningsvaror meddelar vi kunden ungefärlig leveranstid vid orderbekräftelse".

I detta fall så har vi alltså gjort ett personligt utskick (som jag bifogat till dig) till våra registrerade kunder och däribland inte Lotta Andersson.

Hon har som du kan läsa i bifogade filer alltså kommit över denna kod i en tråd på familjeliv, fullt medveten om att koden bara gäller på kläder men ändå försökt att beställa en vagn.

Köpet har alltså aldrig gått igenom då vi aldrig fått pengarna oss tillhanda. I den orderbekräftelse som hon fått när ordern på webshopen är lagd står även där "ej betald".

Jag har försökt förklara det här för Lotta i flera mejl och när det gäller leveranstider på barnvagnar så står även det på vår hemsida.

Så är man läskunnig och ärlig så borde det ej uppstå sådana här tvister, vilket är mycket tråkigt och tidskrävande för alla parter.


För mig är det här ärendet avslutat".


Mvh

/Helene


http://www.my-baby.se/


Och idag fick jag det här svaret:   

 

Hej!

Tack för ditt snabba svar. Det är alltid bra att höra ärendets gång även från näringsidkarens håll. Jag är ju alltid opartisk i min roll som konsumentrådgivare. All den information, som jag fick nu, hade jag ingen kännedom om. Jag kontaktar Karin nu och berättar, hur du har beskrivit ärendet. Om hon vill, kan hon gå vidare till ARN. Från min sida tänker jag inte göra någonting mera.
 



Siv Börjesson 

konsumentrådgivare                                                           

Varför kunde hon inte då ha tagit reda på fakta innan hon mailade mig första gången??
Men nu får vi se vad som händer, jag tänker ialla fall inte ge mig och det av ren princip..                      

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

Bra Hille!Stå på dig,visa nu din tuffa sida,låt inte henne vinna!Du är en sann fighter du min vän!

Puss o kram

2:a kommentar, skriven , av Pan Andersson:

Bra Hille!Stå på dig,låt inte henne vinna kampen!

Du är en sann fighter du!

Keep on going girl!Puss o kram

3:e kommentar, skriven , av Linda:

Heja heja Helene!! Vilka idioter det finns!

4:e kommentar, skriven , av Helene:

Tack mina vänner..=)

5:e kommentar, skriven , av Mirjam:

Bra jobbat!Och bra att du står på dig!

Kram

6:e kommentar, skriven , av Amelie:

Där fick hon den dära karin hahahaha :P

Rätt åt henne, jävla snåla smålänning hihiihihi

Kommentera inlägget här :