Trångsynta människor

publicerat i Hundar;
Blir så himla irriterad på människor och i synnerhet hundmänniskor som kommer med nedlåtande kommentarer som handlar om chihuahuaor. Det enda det handlar om är okunskap..
Varför yttrar man sig överhuvudtaget när man egentligen inte har en aning??
Man har ju fått höra både ett och annat om att chi´s tex inte är riktiga hundar och inte klarar någonting m.m.m och bla bla bla..
Jag kan tala om och jag HAR erfarenhet av andra hundar att Chihuahuaor är som vilken hund som helst fast i mindre förpackning. Den klarar tex sök av viltspår och person sök ypperligt bra och till och med bättre än andra raser på grund av sin smidighet.
Att det är en sällskapshund och ingen brukshund vet vi ju alla, men det är definitivt inte heller en hund som ska sitta i en väska och bara vara söt..
Nej!!, nu tycker jag det är dags att släppa paris bilden, gå vidare och sluta vara så jäkla trångsynta..
En annan sak som man ofta hör är att chihuahuaor är skälliga och ilskna. Det kan jag till viss del hålla med om att det finns sådana hundar också men absolut inte mer än i någon annan hundras.
Att hundarna blir sådana beror ju till största delen på deras ägare.
Därför är det oerhört viktigt att man som uppfödare informerar sina valpköpare om rasen och hur man hanterar hunden i olika sammanhang..

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ulrika:

Hej, kikar in från forumet (alias Ulrikatr) Jag håller med, jobbigt med kommentarer. Vilken fin Chi o vad duktig på att stå på två ben! :D Hälsningar Ulrika & Safira

2:a kommentar, skriven , av Helene:

Tack så mycket =)

3:e kommentar, skriven , av Jessica-Persika:

Jag håller med dig absolut, och jag är riktigt trött på det med..

Men det gäller att komma ihåg att det faktiskt finns andra hundraser som har det jättejobbigt med fördomar, de med. Då tänker jag speciellt på pudlar och s.k "kamp-hundar". de får utstå en hel del skit också!



Glöm inte Helene att vi har världens bästa hundras! Det är sant, du vet det, och jag vet det.. sedan vad en massa okunniga människor tycker och tänker är deras problem. Man ska inte behöva försvara sig, har folk frågor så fine, men inte ska man behöva gå "upp till kamp" varje gång?



Kramkram!

4:e kommentar, skriven , av Anna (BabyBoo på forumet):

Det är så skönt att bo på landet, slipper alla sådana elaka kommentarer!

:D

Kommentera inlägget här :