Utmaning bland Hundvänner

publicerat i Hundar;
Vad heter dina hundar?
Ginkgo´s White Whisper "Teuqila"
Kjulamoons Silver Sara "Menta"

Varför valde du just dessa namnen och vilka andra namn funderade du på?
Jag kan börja med att erkänna att det inte va jag som bestämde namnen utan min kära make. Han är för övrigt bartender och valde därefter passande namn. På frågan som jag ofta får varför jag stavar Teuqila "fel", vet jag inte riktgit. Anledningen va nog att jag egentligen inte ville att det skulle stavas som spritsorten utan vara lite speciellt.
Hade jag fått välja helt själv så kanske det blivit Holly och Poppy. Men Teuqila och Menta är deras namn och nu skulle jag absolut inte kunna tänka mig något annat.

När är dina hundar födda?
Teuqila: 2007-07-20
Menta:2008-09-05

Vilken ras är det och vilka färger har dom?
Korthåriga Chihuahuaor båda två.
Teuqila är cremé
Menta är silver/blå

Vad väger dina hundar?
Teuqila 2.2kg
Menta 2.3kg

Var köpte du hundarna och vad kostade dom?
Teuqila köpte jag hos Birgitta Dyringer här i Göteborg som har Ginkgo´s kennel. Jag betalade 20.000kr för henne.
Menta kommer från Annika Ågerfors och Kjulamoons kennel i Eskilstuna, hon kostade 15.000kr.

Varför valde du just den rasen?
Jag har velat ha Chihuahua så långt tillbaka jag kan minnas. Hade planer på att skaffa en redan för 7 år sedan i samband med att jag skulle vara föräldraledig med min son Melwin. Men insåg att det nog fick vänta några år och för två år sedan köpte jag Teuqila och det va presic som jag hade tänkt mig, världens goaste hund=).  Gladare och tuffare hundras som samtidigt är helt underbart söta är nog svårt att hitta.

Har du deltagit i några tävlingar med hundarna?
Teuqila älskar hundutställningar och har ställts en hel del. Hon har lyckats få 1cert 1bim och 6ck hittills.
Hon är även en höjdare på vilt spår och kanske att man skulle spinna vidare på det och trotsa alla jägare lite och visa att små hundar kan dom också :)).
Menta har ställts på utställning en gång och lyckats få en etta. Hon kommer ställas mer i vår och sommar om hon tycker det är en kul grej.

Är hundarna rädda för något?
Teuqila är lite larvig ibland på olika underlag. Hon kan tex tycka det är lite läskigt att gå på ett golv med breda ränder. Men när hon har gått en gång så vet hon att det går bra sen.
Menta däremot är totalt orädd för allt.

Vill du ha fler hundar av samma ras?
Ja absolut, planerar att behålla en valp av Teuqila senare i år =)

Kan hundarna några konster och lydnad?
Teuqila har gått grund och fortsättnings lydnad och är duktig på just det. Några små tricks kan hon också.
Menta är duktig på att dansa på bakbenen.  Allmän vardagslydnad tränar vi för fullt hemma.

Jag utmanar den som känner sig sugen.;)








Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ulrika:

Ja, den här utmaningen är verkligen kul tycker jag. Skojigt att läsa om vad alla tänkt om namn, varför man skaffa rasen, personlighet på hundarna m.m.

Kommentera inlägget här :